Leszek Możdżer został uznany za autora najlepszej Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku 2019. Muzyka z filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza” dostała najwięcej punktów od jury składającego się z prawie 50 ekspertów muzycznych i filmowych. Ścieżka dźwiękowa otrzymała już nagrodę na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz MocArta RMF Classic.

Nagroda za najlepszą autorską muzykę powstałą w ubiegłym roku do polskiej produkcji – filmu, serialu lub animacji – ma przede wszystkim krajowe znaczenie. Powstała jako wyraz niezgody na niepokojącą praktykę polskiego rynku muzycznego i filmowego – soundtracki do wielu popularnych produkcji nie są przygotowywane ani nawet planowane z przeznaczeniem wydawniczym. Wyjątek stanowią ścieżki zawierające piosenki wykorzystane w filmie (najczęściej dotyczy to komedii romantycznych). Trudno mówić o promocji muzyki filmowej czy nazwisk twórców piszących dla polskiego kina, gdy niełatwo jest zdobyć materiał do przedstawienia na krajowych i międzynarodowych konkursach.

Spośród kilkudziesięciu soundtracków powstałych w 2019 roku organizatorzy Festiwalu Muzyki Filmowej wyselekcjonowali 10 tytułów, z których grono dziennikarzy, krytyków i blogerów związanych z branżą filmową i muzyczną wyłoniło najlepszą propozycję.

Nominowani byli: Daniel Bloom za „Słodki koniec dnia”, Antoni Komasa-Łazarkiewicz za „Obywatela Jonesa”, Leszek Możdżer za „Ikara. Historię Mietka Kosza”, Łukasz Pieprzyk za „Legiony”, Jan Sanejko za „Interior”, Marcin Stańczyk za „Ciemno, prawie noc”, Łukasz Targosz za „Watahę”, Michał Woźniak za „Pana T.”, Hubert Zemler za „Eastern” i Maciej Zieliński za „Sługi wojny”.

W głosowaniu najwięcej punktów zdobyła ścieżka dźwiękowa do filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza” w reżyserii Macieja Pieprzycy. – Kosz jest dosyć zagadkową postacią, więc wejście w jego świat to była podroż przez bardzo wiele rzeczywistości. Związanych też z jakąś czernią, która go spowijała i jego światem dźwiękowym, który on na przestrzeni swojego życia wytworzył. To nie była łatwa podróż. Ale przyznaję – mogłem sobie pograć trochę jazzu – mówi Leszek Możdżer.

Nagrodzoną ścieżkę dźwiękową będziemy mogli usłyszeć na żywo za rok podczas 14. FMF w Krakowie.

Laureatem pierwszej edycji Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku 2018 został Bartosz Chajdecki, autor soundtracku do serialu fabularnego „Kruk. Szepty słychać po zmroku” w reżyserii Macieja Pieprzycy. Muzyka ta została już wykonana podczas zeszłorocznego koncertu „Scoring4Polish Directors”, dlatego w ramach nagrody kompozytor zaprezentuje podczas „TV Series Gala” (30 maja 2021 r. w TAURON Arenie Kraków) swoje kolejne serialowe produkcje – „Wojenne dziewczyny” oraz „Młody Piłsudski”.

Więcej informacji na stronie internetowej fmf.fm.

Organizatorami Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic.